PROCEDURA ANONIMOWEGO ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI W SKARBIEC HOLDING S.A
§ 1. Postanowienia ogólne
- Niniejsza Procedura anonimowego zgłaszania nieprawidłowości w Skarbiec Holding S.A. stanowi procedurę, o
której mowa w art. 97d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ustawy o ofercie publicznej i warunkach
wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych,
art. 32 ust.3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r.
w sprawie nadużyć na rynku oraz art. 237b ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i
zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
- Niniejsza Procedura anonimowego zgłaszania nieprawidłowości w Skarbiec Holding S.A. określa zasady
funkcjonowania mechanizmu anonimowego zgłaszania Prezesowi Zarządu lub Przewodniczącemu Rady Nadzorczej
Spółki naruszeń przepisów prawa, w szczególności naruszeń przepisów Ustawy o ofercie, Ustawy o
funduszach, aktów wykonawczych do tych ustaw, Rozporządzenia 2017/1129, Rozporządzenia MAR oraz
obowiązujących w Spółce procedur i norm etycznych (dalej „Nieprawidłowości”), jakich dopuścili się
pracownicy Spółki.
- Gdy Zgłoszenie dotyczy członka Zarządu, odpowiedzialna za odbieranie zgłoszeń jest Rada Nadzorcza za
pośrednictwem przewodniczącego Rady Nadzorczej.
§ 2. DefinicjeUżyte w Procedurze określenia oznaczają:
- Spółka – Skarbiec Holding Spółka Akcyjna,
- Procedura – niniejsza Procedura anonimowego zgłaszania nieprawidłowości w Skarbiec
Holding S.A.,
- Rozporządzenie 2017/1129 – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być opublikowany w związku z ofertą
publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia
dyrektywy 2003/71/WE,
- Rozporządzenie MAR – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z
dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz
uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE,
2003/125/WE i 2004/72/WE,
- Ustawa o ofercie - ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach
wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz.
U. z 2019 r. poz. 623, 1655 i 1798),
- Ustawa o funduszach - ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i
zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1355, z późń. Zm.).
§ 3. Zgłaszanie Nieprawidłowości w Spółce
- Każda osoba, w szczególności pracownik Spółki, która zetknęła się lub pozyskała informacje o
Nieprawidłowościach, ma możliwość anonimowego przekazania Prezesowi Zarządu stosownego zgłoszenia.
Zgłoszenie dokonywane jest przy użyciu dedykowanego, niezależnego łącza elektronicznego utworzonego na
stronie internetowej www.skarbiecholding.pl/whistleblowing
lub listownie za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres Spółki z dopiskiem „Prezes Zarządu, do rąk
własnych”.
- Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej następujące elementy:
- opis zaobserwowanej Nieprawidłowości,
- osoby zaangażowane w zgłaszaną Nieprawidłowość.
- Tożsamość oraz dane osobowe osoby zgłaszającej Nieprawidłowości oraz tożsamość oraz dane osób,
które są wskazane w zgłoszeniu podlegają ochronie zgodnie z przepisami prawa oraz regulacjami
wewnętrznymi Spółki. Spółka nie podejmuje żadnych działań w celu ustalenia danych osób zgłaszających
Nieprawidłowość, za wyjątkiem sytuacji, gdy zgłoszona Nieprawidłowość wyczerpuje znamiona przestępstwa.
W przypadku każdego zgłoszenia podejmowane są czynności sprawdzające, po których podejmowana jest
decyzja co do dalszych działań.
- Przekazanie zgłoszenia o Nieprawidłowości, nie może stanowić przyczyny zastosowania wobec
osoby zgłaszającej negatywnych konsekwencji o charakterze represyjnym czy dyskryminującym lub innych
przejawów niesprawiedliwego traktowania.
- Fakt przekazania zgłoszenia jest objęty poufnością niezależnie od sposobu przekazania i nie
jest ujawniany innym osobom, w tym pracownikom, za wyjątkiem Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki w zakresie
określonym niniejszą Procedurą.
- W przypadku zgłoszenia przez pracownika Spółki podejrzenia zaistnienia Nieprawidłowości Prezes
Zarządu jest zobowiązany do:
- niezwłocznego poinformowania o tym fakcie całego składu Zarządu Spółki, a w przypadku gdy
zgłoszenie dotyczy Prezesa Zarządu - do niezwłocznego poinformowania Przewodniczącego Rady
Nadzorczej
- w sytuacji, gdy zgłoszenie zawiera informacje o osobie zgłaszającej zapewnienia wsparcia dla
osoby zgłaszającej Nieprawidłowość,
- zgłoszenia całemu składowi Zarządu Spółki wszelkich przejawów działań odwetowych podjętych w
związku z zasygnalizowaniem Nieprawidłowości, w celu ewentualnego podjęcia dalszych
działań zapobiegawczych,
- zapewnienia możliwości aktywnego udziału osoby sygnalizującej Nieprawidłowość w badaniu jej
okoliczności, w szczególności poprzez wskazanie dowodów potwierdzających lub
uprawdopodobniających okoliczności zaistnienia Nieprawidłowości oraz przedstawienia uwag do
ustaleń końcowych.
- Wszelkie kontakty z osobą zgłaszającą podejrzenie zaistnienia Nieprawidłowości mają charakter
poufny w stopniu umożliwiającym należyte wyjaśnienie okoliczności zgłoszenia danego przypadku
Nieprawidłowości i podjęcia stosownych działań.
- Każdorazowo po wpłynięciu anonimowej informacji o podejrzeniu zaistnienia Nieprawidłowości po
stronie pracownika Spółki, Prezes Zarządu Spółki przeprowadza postępowanie wyjaśniające przy zachowaniu
następujących zasad:
- podczas prowadzenia postępowania wyjaśniającego Prezes Zarządu w razie potrzeby powinien zadbać
o zabezpieczenie miejsca zdarzenia, aby nie dopuścić do zatarcia lub zniekształcenia dowodów
zaistnienia Nieprawidłowości;
- pracownicy Spółki mają obowiązek współpracy w toku postępowania wyjaśniającego. Składanie
fałszywych wyjaśnień bądź też zatajanie informacji istotnych dla wyjaśnienia sprawy może
stanowić podstawę do odpowiedzialności porządkowej pracownika, a w przypadkach określonych
prawem również wykroczenie lub przestępstwo;
- po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Prezes Zarządu sporządza notatkę zawierającą
istotne okoliczności dotyczące zgłoszonej Nieprawidłowości;
- notatkę wraz z dokumentami wskazującymi na możliwość zaistnienia Nieprawidłowości Prezes
Zarządu niezwłocznie przekazuje do wiadomości całego Zarządu Spółki;
- po otrzymaniu notatki wraz z dokumentami Zarząd podejmuje decyzję o dalszych działaniach, a w
szczególności o:
a) wydaniu poleceń pracownikom,
b) wydaniu polecenia przeprowadzenia
kontroli Audytowi Wewnętrznemu,
c) podjęciu środków dyscyplinujących wobec pracownika,
d)
złożeniu zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa do właściwych organów ścigania,
e)
powiadomieniu Przewodniczącego Rady Nadzorczej o zdarzeniu.
- Każdorazowo po wystąpieniu zdarzenia Departament Prawny dokonuje przeglądu:
- oceny ryzyka Nieprawidłowości,
- procedur dotyczących ryzyk występowania Nieprawidłowości.
- Wnioski z przeprowadzonego przeglądu Departament Prawny przedstawia na posiedzeniu Zarządu,
nie później niż 30 dni od dnia zgłoszenia Nieprawidłowości. Na podstawie przedstawionych wniosków Zarząd
wydaje zalecenia w zakresie podjęcia działań naprawczych ze wskazaniem osoby odpowiedzialnej i daty
realizacji zalecenia, bądź uznaje, iż dotychczas przyjęte rozwiązania w zakresie oceny własnej ryzyka
Nieprawidłowości, procedur dotyczących ryzyk występowania Nieprawidłowości są wystarczające.
§ 4. Zgłaszanie Nieprawidłowości do Rady Nadzorczej Spółki
- Każda osoba, w szczególności pracownik Spółki, która zetknęła się lub pozyskała informacje o
Nieprawidłowościach w działalności Zarządu Spółki, ma możliwość anonimowego przekazania Przewodniczącemu
Rady Nadzorczej zgłoszenia o takich Nieprawidłowościach. Zgłoszenie dokonywane jest listownie za
pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres Spółki z dopiskiem „Przewodniczący Rady Nadzorczej, do rąk
własnych”.
- Zgłoszenie powinno zawierć przynajmniej następujące elementy:
- opis zaobserwowanej Nieprawidłowości,
- wskazanie osób zaangażowanych w zgłaszaną Nieprawidłowość.
- Przewodniczący Rady Nadzorczej Spółki, po otrzymaniu zgłoszenia, może podjąć decyzję o
dalszych działaniach. Działaniami tymi są w szczególności:
- zwołanie posiedzenia Rady Nadzorczej,
- podjęcie działań dyscyplinarnych wobec członka Zarządu,
- złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa do właściwych organów ścigania.
- Przewodniczący Rady Nadzorczej informuje pozostałych członków Rady Nadzorczej o istotnych
informacjach uzyskanych w sposób określony w ust. 2.
§ 5. Ochrona osoby zgłaszającej Nieprawidłowości
- Osobie dokonującej zgłoszenia Nieprawidłowości, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszej Procedurze,
zapewnia się ochronę przed działaniami odwetowymi rozumianymi jako reakcje oraz działania podejmowane
wobec danej osoby w związku ze złożonym przez nią zgłoszeniem, które mogą skutkować dla niego
negatywnymi konsekwencjami do których w szczególności należy zaliczyć działania o charakterze
represyjnym, dyskryminację lub inne rodzaje niesprawiedliwego traktowania, jak np.: obniżenie
wynagrodzenia, ograniczenie możliwości rozwoju zawodowego lub awansu lub inne działania dyskryminacyjne
lub mobbingowe („Działania odwetowe”).
- Osoba, która spotkała się z jakimikolwiek Działaniami odwetowymi, które są lub mogą być konsekwencją
dokonania zgłoszenia Nieprawidłowości, powinna niezwłocznie poinformować o tym fakcie Prezesa Zarządu.
Takie zdarzenie zostanie objęte odrębnym postępowaniem, prowadzonym przez członka Zarządu
odpowiedzialnego za politykę kadrową Spółki, w sposób zapewniający najszerszą możliwą ochronę takiej
osoby zgłaszającej Naruszenie.
- W razie wycofania zgłoszenia Nieprawidłowości przez osobę dokonującą zgłoszenia, sprawa zostanie
potraktowana tak jak sprawa zgłoszona anonimowo.
§ 6. Ochrona danych
osobowych
- Osobie dokonującej zgłoszenia Nieprawidłowości, która nie wyraziła zgody na ujawnienie swojej
tożsamości, zapewniona jest anonimowość, w trakcie całego postepowania, z zastrzeżeniem:
- sytuacji, w których ujawnienie tożsamości tej osoby wymagane jest na podstawie przepisów
powszechnie obowiązującego prawa,
- możliwości ujawnienia tożsamości tej osoby osobie przyjmującej zgłoszenie, osobom biorącym
udział w prowadzeniu postępowania wyjaśniającego, członkom Zarządu oraz/lub Rady Nadzorczej, pod
warunkiem wyrażenia zgody przez osobę zgłaszającą Naruszenie na ujawnienie jego danych osobowych
tym osobom.
- Osobie, której dotyczy zgłoszenie Nieprawidłowości zapewnia się ochronę tożsamości oraz prawo do
składania wyjaśnień, z zastrzeżeniem sytuacji wynikających z przepisów prawa lub niniejszej Procedury, w
tym:
- sytuacji, w których ujawnienie tożsamości tej osoby wymagane jest na podstawie przepisów
powszechnie obowiązującego prawa,
- prawa do informacji o tożsamości tej osoby przysługującego osobie przyjmującej
zgłoszenie, osobom biorącym udział w prowadzeniu postępowania wyjaśniającego, bezpośredniemu
przełożonemu osoby, której dotyczy zgłoszenie (jeżeli jest ona prawnikiem), członkom Zarządu
oraz Rady Nadzorczej.
- Wyniki postępowania wyjaśniającego wraz z dokumentacją stanowią informacje poufne w rozumieniu
klasyfikacji poufności informacji zdefiniowanej w regulacjach wewnętrznych Spółki, a w związku z tym: są
archiwizowane przez okres 10 lat licząc od roku następującego po roku w którym zakończono postępowanie
wyjaśniające.
- Dane osobowe zawarte w zgłoszeniach Nieprawidłowości zostają usunięte w terminie 10 lat od końca roku
kalendarzowego, w którym zakończono postępowanie wyjaśniające, chyba, że dane te przechowywane są
również na innej podstawie.
§ 7. Skuteczność i adekwatność postanowień Procedury
- Spółka bada przynajmniej raz do roku skuteczność i adekwatność postanowień Procedury, i o ile
zachodzi taka konieczność, aktualizuje jej postanowienia.
- Zarząd Spółki przekazuje Radzie Nadzorczej raz do roku raport o ujawnionych w trybie niniejszej
Procedury Nieprawidłowościach i każdorazowo raport o ujawnionej poważnej Nieprawidłowości.